W nowej rzeczywistości ekonomicznej niezwykle ważnym elementem prowadzenia biznesu jest marketing internetowy, w tym przede wszystkim marketing w mediach społecznościowych, gdyż to właśnie platformy społecznościowe są dla konsumentów często głównym źródłem wiedzy i opinii o produktach i usługach. Jednym z wiodących portali jest tu Facebook, który stworzył niezwykle użyteczny zestaw narzędzi dla biznesu, określanych wspólną nazwą Facebook Ads.
Czym jest Facebook Ads?
Marketing w mediach społecznościowych cieszy się dużym powodzeniem ze względu na jego ogromny potencjał I jednocześnie znacznie niższy koszt w porównaniu do reklamy w mediach tradycyjnych. Reklama na Facebooku nie jest tu wyjątkiem.
Facebook dla wielu internautów jest platformą kontrowersyjną, jednak nie można zaprzeczyć faktom, które jasno mówią, że jest to jedna z najlepszych platform do pozyskiwania nowych klientów.
Facebook o każdym swoim użytkowniku zbiera olbrzymie ilości informacji, analizuje zamieszczane przez niego wpisy i inne treści, zna jego upodobania, zawód, status związku, styl życia i wiele preferencji, a także posiadane przez niego dobra materialne i preferencje zakupowe. W połączeniu z tym, że Facebook śledzi nasze poczynania nawet wtedy, kiedy akurat nie przebywamy na portalu, daje to astronomiczną liczbę szczegółowych danych, które można wykorzystać, by stworzyć niezwykle precyzyjne reklamy na Facebooku, czyli właśnie Facebook Ads, będące narzędziem do tworzenia inteligentnych reklam, które mają dotrzeć do naszej grupy docelowej, wyświetlając się tylko tym osobom, które są potencjalnie zainteresowane naszymi usługami.
Koszt reklamy na Facebooku i pobieranie opłat
Koszt reklamy na Facebooku różni się w zależności od tego, do ilu osób chcemy dotrzeć. Wiele firm przeznacza astronomiczny wręcz budżet na działania mające na celu konwersję, jednak reklama na Facebooku może być skuteczna nawet wtedy, jeżeli ma się na nią przeznaczony bardzo mały budżet, nawet jeżeli jest nim sto kilkadziesiąt złotych. Jak to możliwe?
Takie niskie budżety często posiadają najmniejsze biznesy, które nie mogą sobie pozwolić na tysiące czy nawet setki złotych miesięcznie wydanych na marketing w mediach społecznościowych. Dlatego też reklamy a Facebooku są ulubionym narzędziem biznesów nowych, które dopiero powstały. Kochają z nich korzystać też na przykład freelancerzy i inne osoby pracujące z domu, które chcą uruchomić mały biznes, który wiązałby się z jak najniższymi kosztami startowymi. Facebook Ads to także rozwiązanie idealne dla właścicieli małych sklepów, drobnych punktów usługowych i drobnych lokalnych biznesów.
Dla takich osób często pozyskanie chociażby garstki pierwszych klientów potrafi być drogą do uzyskania stabilności nowego biznesu i płynności finansowej, a także doskonałą wyskocznią dla przyszłej rentowności ich małej firmy.
Tak naprawdę budżet na reklamy na Facebooku może być dowolny – nie ma praktycznie dolnego progu. Budżet wpisuje się w menedżerze reklam i wpłaca się tę kwotę. W menedżerze reklam określa się cel reklamy, którym może być po prostu wyświetlenie się jej użytkownikom lub podjęcie przez nich konkretnej akcji. Suma, którą zasiliło się konto, jest pomniejszana dopiero wtedy, kiedy dany cel zostanie osiągnięty, czyli gdy reklama wyświetli się naszym potencjalnym klientom lub gdy dojdzie do konwersji.
Jak stworzyć skuteczną reklamę na Facebooku?
Facebook Ads to wysoce skuteczne narzędzie, jednak ta skuteczność zaistnieje wtedy, kiedy działania będą dobrze przemyślane. Najważniejszym etapem tworzenia kampanii jest stworzenie profilu swojego idealnego klienta. Każda reklama w mediach społecznościowych wymaga znajomości swojej grupy docelowej. Oczywiście, rzadko się zdarza, że z naszych usług korzysta tylko jedna konkretna grupa, jednak często jest tak, że członkowie pewnej z nich przeważają i na początku swojej działalności i eksperymentów z Facebook Ads warto jest skoncentrować się na najbardziej reprezentatywnej według nas grupie, przeprowadzając wcześniej badania marketingowe.
Badania można zlecić, lecz przy małym budżecie po prostu wychodzi się do ludzi i przeczesuje sieć. Warto jest po prostu pytać, kto korzysta z danych usług i dlaczego. Warto przejrzeć różne portale społecznościowe i fora internetowe, a także dyskusje na wielu popularnych portalach opiniotwórczych, by zorientować się, do kogo powinna być kierowana nasza reklama. Oczywiście, istnieją płatne narzędzia do marketingu internetowego, które pozwalają bardzo dokładnie utworzyć profil klienta, ale są one, niestety, poza zasięgiem finansowym większości małych firm.
Do ważnych elementów reklamy na Facebooku należą grafiki, których jakość powinna być naprawdę dobra. Warto jest uczyć się podstaw obróbki grafiki i posiadać dobre fotografie naszych produktów czy rezultatów korzystania z naszych usług, a do tego wykazać się kreatywnością. Kiedy już je posiadamy, można w prosty sposób stworzyć atrakcyjne grafiki, używając potężnego, a jednocześnie darmowego narzędzia, jakim jest Canva, czyli aplikacja on-line będąca kombajnem do przygotowywania materiałów graficznych i publikacji.
Menedżer reklam pozwala na stworzenie wielu ich typów. Powinno się przestudiować każdy z nich, decydując, czy będzie on odpowiedni dla naszego biznesu. Każdy z nich jest dość dokładnie opisany i nie powinno stanowić problemu dobranie tego najlepszego. Do tego reklamy na Facebooku tworzyć można na smartfonach i tabletach dzięki wygodnym aplikacjom mobilnym.
Oczywiście wyniki kampanii reklamowych na Facebooku można śledzić, a narzędzia do tego służące są niezwykle wygodne w codziennym użytkowaniu, pozwalając na żywo śledzić efekty i wprowadzać modyfikacje, jeżeli zajdzie taka potrzeba.