Sprawdź jako osoba prywatna jak zaistnieć na rynku pracy, stworzyć swoją markę i stać się rozpoznawalnym!
Personal branding z pewnością nie jest szeroko wykorzystywanym trendem wśród osób prywatnych np. freelancerów. Moda na budowanie własnej marki i promowanie się jako wolny strzelec na rynku pracy, choć nie jest jeszcze tak rozwinięta, jak na Zachodzie, posiada jednak wiele plusów i warto z niej korzystać. W tym tekście przedsiewny wszystkie informacje na temat personal brandingu, tego czym jest, jak działa i podpowiadamy jak budować własną markę!
Czym jest Personal Branding?
Personal Branding to budowanie marki prywatnej. Trend ten odnosi się do osób prywatnych np. freelancerów czy pracowników na rynku pracy, a nie firm i marek. Według personal brandingu prywatną osobę należy potraktować jako produkt, który należy wypromować i sprzedać. Budowanie własnej marki zakłada zwiększenie swojej pozycji na rynku, zwiększanie rozpoznawalności oraz reklamowanie się — czyli wszystkie te elementy, które znamy z promowania produktów czy marek. Celem personal brandingu jest wyróżnienie danej osoby na rynku oraz sprawienie, aby odnosiła ona liczne korzyści. Z tego trendu korzystać może każda osoba bez względu na to, w jakiej branży działa lub w jakiej formie pracuje. Istnieje jednak kilka profesji, w których budowanie własnej marki jest wskazane szczególnie. Z pewnością są to profesje twórcze, gdzie to jedynie od naszej osoby zależy końcowy efekt pracy, a klienci wybierają wykonawców głównie przez ten pryzmat. Budować własną markę i rozpoznawalność może jednak każda osoba i będzie czerpała z tego różnego rodzaju profity. Sam proces personal brandingu składa się głównie z promowania i reklamowa danej osoby, podnoszenia swoich w kwalifikacji czy wyróżniania się na rynku. Personal branding opiera się zatem na kreowaniu pozytywnego wizerunku i w dużej mierze na działaniach PR. Bardzo często wykorzystywanie personal brandingu możemy zauważyć u osób publicznych – szczególnie za granicą np. polityków czy sportowców, którzy podają nawet swoich prywatnych specjalistów od PR.
Dlaczego budowanie własnej marki jest ważne?
Budowanie własnej marki na rynku pracy lub rynku handlowym jest niezwykle korzystne pod wieloma względami. Pierwszym powodem, dla którego warto stworzyć taką markę świadomie i skutecznie jest po prostu większy zarobek. Mając zbudowaną swoją personalną markę, a nie pracując anonimowo, możemy stać się rozpoznawalni i liczyć na lepsze zarobki. Z pewnością będziemy chętniej wybierani jako osoby nie anonimowe oraz znani w branży, co przełoży się na lepsze kontrakty czy propozycje współpracy. Dzięki temu będziemy mogli rozwijać również szybciej swoją karierę zawodową oraz stawać się coraz lepszymi pracownikami. Samo budowanie własnej marki nie jest trudne czy ryzykowne. Wymaga ono jedynie postępowania według określonych schematów oraz regularnego wykonywania pewnych czynności. Samo podejście do pewnych spraw też nie będzie zbyt trudne, nawet dla osób wchodzących na rynek a pozwoli odnieść wiele profitów. Dużym plusem jest mała popularność personal brandingu. Oznacza to, że budując własną markę, nie będziemy mieli zbyt dużej konkurencji, a całe zadanie przebiegnie stosunkowo łatwo. W ten sposób możemy prosto i szybko wyprzedzić swoich bezpośrednich konkurentów na rynku pracy czy handlu i wyróżnić się na nim.
Reklamuj się
Głównym założeniem personal brandingu jest traktowanie własnej osoby jako produktu i promowanie się. Choć brzmi to nieco kontrowersyjnie, istnieje kilka sposobów na takie działanie. Pierwszym z nich jest wykorzystywanie inbound marketingu. Jest to zwiększenie widoczności marki — w tym przypadku naszej osoby w sieci i danie odnajdywania się klientom. Możemy zatem umieszczać wiele ogłoszeń czy brać udział w wielu dyskusjach w sieci. Warto też tworzyć profile biznesowe w social mediach czy na LinkedIn oraz bywać sieci w miejscach związanych z naszą branżą. Możemy dodać też ogłoszenia na portalach ze zleceniami oraz stworzyć i pozycjonować własną stronę internetową z ofertą usług. Drugim sposobem promowania się w sieci jest kreowanie pozytywnego wizerunku. Warto korzystając z takiej strategii publikować pod własnym nazwiskiem artykuły sponsorowane, korzystać z promocji influencer marketingowej czy wykorzystywać marketing szeptany. Możemy również prowadzić szkolenia czy webinaria publicznie, dzięki czemu będziemy postrzegani niezwykle profesjonalnie i będziemy kreowali się na liderów branżowych.
Trzecia opcja promowania własnej marki to typowa reklama internetowa np. w Google Ads czy Facebook Ads. Dzięki tym dwóm systemom reklamowym będziemy mogli promować się w Google, na Facebooku, Instagramie, YouTube czy serwisach partnerów Google. Dodatkowo wykorzystując remarketing z naszej strony internetowej, będziemy mogli promować się na wiele sposobów oraz docierać wprost do osób zainteresowanych daną tematyką.
Porada: Budując swoją własną markę i kreując pozytywny wizerunek, warto skonsultować się ze specjalistami od PR. Pomogą oni dobrać również pewne rozwiązania, doradzą nam konkretne rozwiązania w naszej indywidualnej sytuacji oraz będą mogli poprowadzić promowanie nasz osoby. Warto z takiej opcji skorzystać szczególnie, wtedy kiedy działamy na dużą skalę lub mamy poważne plany co do zbudowania własnej marki np. ogólnopolskie.
Przygotuj najlepszą ofertę na rynku
Ważną częścią personal brandingu jest stworzenie pozytywnego wizerunku marki oraz przemyślanego profilu. Musi być on wiarygodny, nienaganny, interesujący biznesowo oraz wyróżniać się na rynku. W tym celu warto dokładnie opisać ofertę, aby skorzystanie z niej było proste oraz zaoferować w niej więcej aniżeli konkurencyjni freelancerzy, artyści czy pracownicy. Choć personal branding to przede wszystkim budowanie pozytywnego wizerunku, przygotowując właśnie taką ofertę, również możemy powiadomić wiele osób o sobie oraz promować się poprzez nią.
Większe kompetencje
Budując własną markę poprzez działania PR i promocję, nie powinniśmy zapominać również o budowaniu własnej wartości merytorycznej. Dzięki temu będziemy mieli dodatkowy atut i powód do jeszcze intensywniejszej reklamy oraz argument w walce o klientów. Swoją wartość merytoryczną podnosić możemy np. poprzez zdobywanie wykształcenia, kończenie kursów, naukę nowych technik itp. Podnoszenie kompetencji nie musi być zawsze formalne i w taki sposób możemy nabywać jedynie nowe umiejętności, które po prostu przydadzą nam się w naszej karierze zawodowej.