Marketing w mediach społecznościowych w ostatnich latach mocno zyskał na znaczeniu, a Facebook nie jest już jedynym oczywistym wyborem dla właścicieli małych biznesów. W siłę urosły też platformy, takie jak Pinterest, Instagram i Twitter. Ta ostatnia platforma często bywa najmniej rozumiana i warto przyjrzeć się jej bliżej, gdyż posiada ona wiele zalet.
Charakterystyka Twittera a biznes i marketing
Twitter jest platformą, na której priorytetem jest aktualność informacji. Posty, zwane Tweetami, publikowane są tu zazwyczaj z dużą częstotliwością i jeżeli gdziekolwiek dzieje się coś ciekawego, to z pewnością właśnie na Twitterze znajdziemy pierwsze relacje i zdjęcia dotyczące wydarzeń.
Twitter to także platforma, gdzie szczególnie liczą się interakcje między użytkownikami, w tym wymiana zdań pomiędzy nimi. Aby podtrzymać konwersację, tweety są często nacechowane emocjonalnie i prowokują pytania oraz dyskusje. Podczas gdy na wielu innych portalach społecznościowych często ukrywa się swoją osobowość i unika zbyt dużej dawki humoru i złośliwości, marketing na Twitterze zawiera sporą dawkę rozmaitych emocji, których wręcz się tu oczekuje.
Klienci, śledząc dany biznes na Twitterze, chcą się komunikować z realnymi osobami, oczekują autentycznej, bezpośredniej i szczerej komunikacji, ceniąc wpisy będące na wysokim poziomie, a jednocześnie zawierające „to coś”, czyli indywidualną duszę osób tworzących profil, a im więcej wpisów prowokujących myślenie dzięki obecności ironii, sarkazmu i innych elementów, tym szybciej dane konto zdobywa nowych obserwujących.
Marketing w mediach społecznościowych, na zdecydowanej większości platform, często polega na zamieszczaniu dłuższych wpisów i artykułów, jednak na Twitterze dysponuje się limitem wynoszącym zaledwie 280 znaków. Z jednej strony to dobre rozwiązanie, gdyż pozwala ono pozornie na szybsze i częstsze tworzenie treści, jednak wiele osób nie radzi sobie z przekazywaniem komunikatów w wysoce zwięzły sposób i wymaga to pewnej ilości praktyki.
Po co w zasadzie prowadzić profil na Twitterze?
W przypadku biznesu Twitter jest elementem szerszych działań marketingowych. Wiele właścicieli firm używa go po prostu jako miejsca do pozyskiwania ruchu na swoje strony, w czym Twitter sprawdza się doskonale. Pozyskać można z niego ruch na swoją landing page i inne strony.
Warto tu wspomnieć o sporym znaczeniu grafik na Twitterze. Jeżeli chcemy, by osoby widzące naszego tweeta kliknęły w link, musi on zawierać atrakcyjną grafikę lub plik wideo, gdyż badania pokazują, że tweety bez tych elementów cieszą się niemal znikomym zainteresowaniem. Warto więc nauczyć się podstaw grafiki i estetyki, a najlepszym – i jednocześnie darmowym – narzędziem do tworzenia grafik na Twittera jest Canva – darmowa aplikacja on-line, która posiada też aplikacje mobilne. Z nią tworzenie przyjemnych i profesjonalnie wyglądających grafik do mediów społecznościowych jest proste i przyjemne.
Twitter służy przede wszystkim do nawiązania bezpośredniego kontaktu ze swoją grupą docelową, a to wymaga intensywnej aktywności na profilach naszej konkurencji i udzielania się w dyskusjach – to jeden z najszybszych sposobów na pozyskanie followersów, szczególnie na początkowym etapie, kiedy to rozpoczyna się od poziomu zerowego. Jeżeli posiada się pracowników, powinno się zaangażować ich w aktywność na profilu. Powinni oni dodać go do obserwowanych, dać mu polubienia i brać udział w dyskusjach.
Twitter to także doskonała platforma do influencer marketingu. To bardzo często tutaj nawiązuje się trwałe współprace z influencerami, którzy promować będą nasze produkty i usługi. Zalet influencer marketingu jest wiele, a największą jest ta, że znaleźć można na Twitterze osoby będące autorytetem i wzorem do naśladowania dla naszej grupy docelowej, które jednocześnie posługują się jej językiem i doskonale ją rozumieją, będąc w stanie znacznie skuteczniej dokonać konwersji dla nas, niż my sami.
Hashtagi, słowa kluczowe, analityka, płatna reklama
Marketing na Twitterze skoncentrowany jest wokół hashtagów, które chociaż obecne są na innych platformach, tu grają chyba największą rolę. To one są mapą, która pozwala poruszać się użytkownikom po niezwykle zmiennej przestrzeni, jaką jest ten portal.
Hashatagi powinny być więc doskonale przemyślane. Do tego powinno się tworzyć własne, które będą nas wyróżniać. Do dobierania hashtagów służyć mogą różne narzędzia – zarówno te wbudowane w Twittera, jak i te, które tworzone są przez firmy trzecie. Stosowanie poprawnych hashtagów nie zwalnia nas z dobierania odpowiednich słów kluczowych, do czego można wykorzystać jedno z setek popularnych narzędzi, w zależności od preferencji i budżetu
Dodatkowo warto jest nauczyć się analityki na Twitterze, a to umożliwia wbudowane w niego narzędzie Twitter Analytics, które pomoże nam zmierzyć skuteczność naszych działań i skorygować naszą kampanię.
Wisienką na torcie tego portalu jest zestaw narzędzi Twitter Ads, które są bardzo podobne do tego, co znamy chociażby z Google Ads czy Facebook Ads i innych platform. Twitter, podobnie jak inni giganci, zbiera o swoich użytkownikach ogromne ilości danych, które można wykorzystać w celu stworzenia płatnej reklamy, wycelowanej niezwykle precyzyjnie w naszą grupę docelową. Budżet na nią jest wysoce elastyczny i można stworzyć własne reklamy na Twitterze już za niewielką cenę i w ten sposób dokonać więcej konwersji w krótszym czasie.
Warto też dodać, że aby zaoszczędzić czas spędzony na działaniach marketingowych na tej platformie, warto zainwestować w płatne i elastyczne narzędzia do zarządzania działaniami w zakresie marketingu internetowego, w tym do planowania postów, które można tworzyć z wyprzedzeniem, a następnie zadecydować, kiedy będą one automatycznie wysłane. Warto tu wspomnieć narzędzia takie, jak Hootsuite, Social Pilot, czy Crowdfire, posiadające też aplikacje mobilne, a jeżeli chce się przeprowadzać marketing na Twitterze za darmo, można skorzystać z darmowego narzędzia TweetDeck, z którego jednak można korzystać tylko w przeglądarce.