News

04/05/2017

Mimo dużego obłożenia reklamami, serwisy VOD największych nadawców osiągają wysokie viewability

Mimo dużego obłożenia reklamami, serwisy VOD największych nadawców osiągają wysokie viewability

Więcej

04/05/2017

Naziemna TV zmienia się na plus, ale to nie powód do rezygnacji z płatnej; Discovery, NatGeo i TVN 24 warte inwestycji

MEC przedstawia wyniki Projektu Cyfrowizja III

Więcej

24/01/2017

MEC: tylko 100 programów zgromadziło w 2016 r. przynajmniej 5 mln widzów

Jeszcze 140 programów w 2015 roku, a zaledwie 100 w 2015 r. przyciągnęło w telewizji widownię przekraczającą 5 milionów osób, wynik...

Więcej

Widzowie „urządzają” MUX-8 w badaniu MEC

Data: 14/01/2015



Chcemy kanału filmowego, wolimy zagraniczne programy i nowe stacje, a nie wersje HD dotychczasowych – mówią widzowie pytani o życzenia dotyczące oferty naziemnej telewizji cyfrowej. Niedługo zapadną decyzje dotyczące zagospodarowania ósmego multipleksu. Dom mediowy MEC oddał w tej sprawie głos polskim widzom.

Gdyby to widzowie decydowali o kształcie kolejnego multipleksu, największe szanse na wprowadzenie tam nowych kanałów mieliby nadawcy Discovery, TVN i Polsatu. Widzowie zdecydowanie woleliby dostać nowe stacje, a nie wersje HD dotychczasowych. Zagraniczny programming wyparłby polski – pokazują wyniki badania agencji mediowej MEC.

- Przed kolejnym etapem cyfryzacji i zagospodarowaniem ósmego multipleksu, zapytaliśmy ponad 700 polskich internautów o życzenia dotyczące oferty telewizji naziemnej. Dla niektórych nadawców wyniki mogą być wskazówką co do kierunków inwestycji. Reklamodawcom po raz kolejny podsuwamy zaś informacje o wizerunku kanałów obecnych i pożądanych w ofercie bezpłatnej telewizji – mówi Izabela Albrychiewicz, prezes MEC.

Chcemy zagranicznych seriali

Zapytani o typ kanału, jaki chcieliby dołożyć do oferty bezpłatnej telewizji, widzowie najczęściej wybierali kanał filmowy (blisko 70 proc.), podróżniczo-dokumentalny (blisko 50 proc.) i serialowy z zagranicznymi produkcjami (32 proc.) – internauci mogli wybierać 3 najbardziej pożądane profile stacji. Tylko niespełna co piąty badany chciałby mieć dodatkowo w ofercie kanał informacyjny albo z polskimi serialami.

Zdecydowanie bardziej niż obecne kanały w wersji HD, polscy widzowie chcieliby otrzymać na multipleksie zupełnie nowe kanały. Ten drugi scenariusz odpowiadałby ¾ badanych przez MEC, podczas gdy tylko 24,3 proc. wolałaby mieć obecne stacje w wysokiej rozdzielczości. Zainteresowanie HD jest tylko nieco wyższe wśród badanych mężczyzn (28 proc.) oraz wśród mieszkańców miast pow. 500 tys. mieszkańców (27 proc.).

Ponad 58 proc. polskich internautów wolałoby, aby w ofercie naziemnej telewizji pojawiły się nowe stacje z zagranicznymi programami, niespełna 42 proc. – postawiłoby na polski programming.

Discovery, TVN i Polsat na topie

Badanych widzów MEC zapytał też o wybór kanałów, które chcieliby dołożyć do oferty kolejnego multipleksu. Internauci wybierali 8 stacji z listy nadawców (lub konkretnych kanałów), którzy deklarowali, iż mogą być zainteresowani obecnością w segmencie DTT i/lub startowali w poprzednich konkursach o miejsce na multipleksach.

76 proc. badanych okazało zainteresowanie kanałem z oferty Discovery, 62 proc. – kanałem Grupy TVN, a 59 proc. – stacją Grupy Polsat

TVN i Polsat w HD

MEC zbadał też alternatywny scenariusz i zapytał widzów o to, jakie kanały z obecnej oferty TV naziemnej najbardziej chcieliby mieć w wersji HD. Okazuje się, że w tej kategorii prowadzą kanały komercyjne „wielkiej czwórki”: TVN i Polsat, na które „głosowało” odpowiednio 65 i 64 proc. polskich internautów. Ranking pożądanych kanałów HD w dużej mierze odzwierciedla popularność rynkową poszczególnych stacji – znacznie lepiej, w stosunku do ich udziałów rynkowych wypadają w nim TVP Historia, Polsat Sport News i Stopklatka. Najmniejszym zainteresowaniem widzów cieszyły się w badaniu TV Trwam HD (1,8 proc.), Polo TV HD (5,5, proc.) i ATM Rozrywka HD (9,6 proc.).

A gdyby otrzymanie nowych kanałów wiązało się z wyrzuceniem z oferty bezpłatnej TV pewnej liczby kanałów i Polacy otrzymali możliwość wyboru tych, które wypadną? Widzowie zapytani przez MEC z jakich stacji zrezygnowaliby w takiej sytuacji najczęściej wybierali TV Trwam (59,2 proc.), Polo TV (48,4 proc.) i Eskę TV (29,7 proc.). Najmniej chętnie zrezygnowaliby natomiast z dużych anten publicznego nadawcy – tylko nieco ponad 5 proc. polskich internautów wskazało TVP2 lub TVP1, za którymi uplasowały się TVN (7 proc.) i Polsat (7,3 proc.).

Badanie metodą CAWI zrealizował MEC Analytics & Insight w grudniu br., na próbie 715 Internautów w wieku 15+.

Dodatkowe informacje: Joanna.Nowakowska@mecglobal.com

Data: 14/01/2015