News

20/07/2017

MEC: „Wiadomości” rządzą na Podlasiu, „Fakty” na Śląsku

Flagowe programy informacyjne TVN i TVP1 z różnym powodzeniem walczą o widownię w województwach Polski.

Więcej

20/07/2017

MEC: osoby 50+ występują w niespełna 5 proc. reklam i czują się marketingowo zaniedbane

W mniej niż co 20-tym spocie telewizyjnym występuje osoba w wieku 50+

Więcej

20/07/2017

MEC: klienci platform i kablówek zaniepokojeni zmianami przepisów; rynek płatnej TV straci 1,5 mln klientów?

Nowe regulacje dotyczące sposobu egzekwowania abonamentu budzą duży sprzeciw klientów płatnej telewizji – szczególnie Cyfrowego Pols...

Więcej

Stopklatka ciekawa, Discovery pożądane: MEC prezentuje "Projekt Cyfrowizja"

Data: 02/07/2014



73 proc. Polaków uważa, że naziemna telewizja jest dziś lepsza niż kiedyś, a pozytywne zmiany najbardziej doceniają widzowie bezpłatnej telewizji. Na „multipleksie marzeń” Polacy chcieliby mieć Discovery, National Geographic i TVN24, ale tylko niespełna 30 proc. deklaruje, że byłaby gotowa za nie zapłacić – wynika z badania „Projekt Cyfrowizja” domu mediowego MEC.

73 proc. Polaków uważa, że naziemna telewizja jest lepsza niż kiedyś. Deklaruje tak 60 proc. klientów kablówek, 74 proc. klientów platform satelitarnych i aż 85 proc. samych zainteresowanych, czyli widzów bezpłatnej naziemnej telewizji cyfrowej w badaniu „Projekt Cyfrowizja” zrealizowanym przez dom mediowy MEC.

Zmiany, jakie zaszły w ofercie naziemnej telewizji bardziej doceniają mężczyźni, widzowie powyżej 35 roku życia oraz mieszkańcy wsi i miast do 100 tys. mieszkańców.

Polacy o cyfrowej telewizji naziemnej

 

- Klienci płatnej telewizji są wciąż bardziej zadowoleni ze swoich ofert pod względem szerokości wyboru i dostępu do ciekawych programów, jednak to widzowie bezpłatnej TV najbardziej doceniają zmiany, jakie zaszły w ofercie telewizyjnej w ostatnim czasie. Nic dziwnego: cyfryzacja zrewolucjonizowała rynek naziemnej telewizji, któremu po blisko roku od wyłączenia transmisji analogowej postanowiliśmy się głębiej przyjrzeć – mówi Izabela Albrychiewicz, CEO MEC. Badanie objęło widzów z dostępem do internetu, jednak rozkład odbiorców płatnej i bezpłatnej telewizji okazał się zbliżony do średniej dla całej populacji.

Trwam nudny, Stopklatka w natarciu

Wśród kanałów nadających na multipleksach najwyższą rozpoznawalność mają marki czterech głównych stacji. Znajomość pozostałych kanałów wydaje się silnie skorelowana z czasem rozpoczęcia przez nie nadawania na multipleksach oraz oglądalnością.

stacje cyfrowej telewizji naziemnej

- W „Projekcie Cyfrowizja” sprawdziliśmy także jak Polacy oceniają poszczególne stacje. Dzięki pomiarowi Nielsena znamy wprawdzie ich dokładne wyniki oglądalności, jednak różne decyzje widzów, jak np. zakup czy rezygnacja z kablówki, podejmowane są także w oparciu o wizerunek poszczególnych kanałów. To również dodatkowa wiedza o wartości kanału z punktu widzenia reklamodawcy – mówi Izabela Albrychiewicz.

W rankingu „najciekawszych” według polskich widzów stacji z multipleksów prowadzą cztery główne anteny, świetny wynik osiągnęła też Stopklatka, z szóstą lokatą wśród badanych odbiorców telewizji naziemnej (o oceny proszeni byli widzowie znający dane stacje).

stacje cyfrowej telewizji naziemnej

Najwięcej negatywnych ocen zebrały wśród respondentów TVP Polonia, Polo TV i TV Trwam, dwie ostatnie są uznawane za raczej lub zdecydowanie nieciekawe przez odpowiednio 32 i 58 proc. odbiorców naziemnej telewizji, a 35 i 62 proc. wszystkich badanych telewidzów.

 

Multipleks marzeń

MEC sprawdził także oczekiwania polskich widzów wobec naziemnej telewizji cyfrowej. Na szczycie rankingu programów, których najbardziej brakuje odbiorcom bezpłatnej telewizji na multipleksach znalazły się filmy, seriale i dokumenty. Mężczyźni oczekiwaliby w bezpłatnej telewizji więcej sportu i polskich seriali, kobiety – zagranicznych seriali, a młodzi widzowie (15-24 lata) – jeszcze więcej filmów i reality show.

Badani w „Projekcie Cyfrowizja” wskazali też konkretne kanały, których najbardziej brakuje im na multipleksach. W tej kategorii konkurencję deklasuje Discovery (ponad 52 proc. widzów bezpłatnej TV pożąda na multipleksie właśnie tej stacji), a za nim plasują się National Geographic (ponad 34 proc.) i TVN 24 (ponad 25 proc.). W rankingu kobiet do top 5 pożądanych kanałów załapały się też TVN Style, AXN i Alekino+, mężczyźni chcieliby zaś mieć na multipleksie Kino Polska i Eurosport.

 

stacje cyfrowej telewizji naziemnej

Czy gdyby najbardziej pożądane kanały rzeczywiście pojawiły się na multipleksach, widzowie byliby skłonni za nie zapłacić?

Chociaż mają spore oczekiwania wobec bezpłatnej oferty telewizji, tylko 27,6 proc. badanych składa taką deklarację (co ciekawe – znacznie mniej skłonne do płacenia są kobiety).  40 proc. spośród widzów, którzy byliby gotowi zapłacić, deklaruje, że wydałaby na ten cel maksymalnie 10 zł.

- Tę kwestię należałoby oczywiście zbadać głębiej, ale w obliczu powyższych deklaracji potencjał wprowadzenia płatnego multipleksu telewizyjnego w Polsce wydaje się na razie ograniczony – podsumowuje Izabela Albrychiewicz.

Badanie „Projekt Cyfrowizja” zostało przeprowadzone w maju 2014 przez Analytics & Insight MEC. Badanie zostało przeprowadzone za pomocą techniki CAWI na próbie 917 internautów w wieku 15+.

Dodatkowe informacje: Joanna Nowakowska, joanna.nowakowska@mecglobal.com

 

 

Data: 02/07/2014