News

24/01/2017

MEC: tylko 100 programów zgromadziło w 2016 r. przynajmniej 5 mln widzów

Jeszcze 140 programów w 2015 roku, a zaledwie 100 w 2015 r. przyciągnęło w telewizji widownię przekraczającą 5 milionów osób, wynik...

Więcej

24/01/2017

MEC: milenialsi z CEE oglądają telewizję krócej, ale TV traci tu wolniej niż na rynkach Europy Zachodniej

Czas oglądania telewizji odnotowuje kilkuprocentowe spadki wśród milenialsów z rynków regionu.

Więcej

13/01/2012

MEC na szczycie rankingu Effie i z tytułem agencji mediowej roku 2016

MEC uplasował się na szczycie rankingu Effie i zdobył tytuł agencji mediowej roku 2016

Więcej

„Reklamy działają na innych bardziej niż na mnie” – uważa większość konsumentów (badanie MEC)

Data: 07/11/2014



Marka, opakowanie i strona producenta: wpływ tych czynników na decyzje zakupowe przyznajemy chętniej niż wpływ reklamy. Tylko 6 proc. polskich internautów twierdzi, że reklama TV działa bardziej na nich niż na innych Polaków; lwia część uważa, że jest odwrotnie – wynika z badania agencji mediowej MEC i prof. Dariusza Dolińskiego.

Większość polskich internautów uważa, że reklamy działają mocniej na innych niż na nich samych – wynika z badania MEC zrealizowanego według pomysłu profesora psychologii Dariusza Dolińskiego, wykładowcy SWPS.

W ocenie postrzegania wpływu reklam relatywnie najlepiej wypadają telewizja i Internet - 6 proc. badanych twierdzi, że reklamy w tych mediach wpływają na ich decyzje zakupowe bardziej niż na decyzje innych, nieco ponad 40 proc. badanych – że w tym samym stopniu, a ponad 50 proc. – uważa, że zakupy innych Polaków są w większym stopniu efektem wpływu reklamy w TV i Internecie.

Nieco gorsze oceny postrzegania ich wpływu na własne decyzje zakupowe mają reklama w prasie, radiu i na nośnikach reklamy zewnętrznej, a najmniejszy związek między własnymi zakupami a reklamą badani widzą w przypadku kina. Tylko 2 proc. uważa, że reklama kinowa wpływa na nich mocniej niż na większość Polaków, podczas gdy niemal 70 proc. – twierdzi odwrotnie.

- Obserwujemy tu działanie „efektu trzeciej osoby”, który polega na przekonaniu, że inni są bardziej podatni na wpływ mediów masowych niż my oraz na postrzeganiu samego siebie jako „lepszego” niż przeciętna osoba – komentuje prof. Dariusz Doliński – Przyjemnie jest myśleć o sobie jako racjonalnym, a to oznacza niechęć do przyznania się, że reklama może wpływać na nasze decyzje zakupowe. Im mniejszy nasz wpływ na możliwość pominięcia reklam, tym większe przekonanie, że one na nas nie działają. Prawdopodobnie stąd właśnie wynikają różnice w postrzeganiu działania poszczególnych mediów i tak silne wyparcie efektu kina – dodaje.

Znacznie więcej pytanych przez MEC i prof. Dolińskiego Polaków było skłonnych potwierdzić, że na ich decyzje zakupowe mocno wpływają  marka, opakowanie, informacje zawarte na stronach internetowych producentów, opinie z forów i mediów społecznościowych oraz opinie przyjaciół i rodziny.

Odsetek internautów twierdzących, że te czynniki działają na nich mocniej niż na innych Polaków, był dla każdego z tych czynników przynajmniej dwukrotnie większy niż w przypadku reklamy w mediach. Aż 34 proc. badanych uważało zaś, że mocniej niż na innych działają na nich wcześniejsze doświadczenia z daną marką oraz cena, a więc czynniki racjonalne.

A jak jest naprawdę?

Wyniki projektów modelowania sprzedaży realizowanych przez Analytics and Insight MEC wskazują, że na przestrzeni ostatnich kilku lat wpływ komunikacji ATL (reklamy w mediach masowych) na budowanie sprzedaży utrzymuje się na podobnym poziomie. Rośnie natomiast rola ceny oraz specjalnych ofert promocyjnych.

- W kontekście reklamy, warto podkreślić, że istotnie wpływa na budowanie preferencji wobec marek, która przekłada się na sprzedaż. Wpływ ten działa nie tylko w trakcie samej kampanii, ale i w długim terminie. Zauważamy, że marki, które ograniczają nakłady na komunikację, stopniowo tracą udziały rynkowe – mówi Izabela Albrychiewicz, CEO MEC.

Badanie zrealizowane przez Analytics & Insight MEC techniką CAWI we wrześniu 2014 r. na próbie 1661 internautów w wieku 15+

 

Dodatkowe informacje:

Joanna.Nowakowska@mecglobal.com

Data: 07/11/2014