News

20/07/2017

MEC: „Wiadomości” rządzą na Podlasiu, „Fakty” na Śląsku

Flagowe programy informacyjne TVN i TVP1 z różnym powodzeniem walczą o widownię w województwach Polski.

Więcej

20/07/2017

MEC: osoby 50+ występują w niespełna 5 proc. reklam i czują się marketingowo zaniedbane

W mniej niż co 20-tym spocie telewizyjnym występuje osoba w wieku 50+

Więcej

20/07/2017

MEC: klienci platform i kablówek zaniepokojeni zmianami przepisów; rynek płatnej TV straci 1,5 mln klientów?

Nowe regulacje dotyczące sposobu egzekwowania abonamentu budzą duży sprzeciw klientów płatnej telewizji – szczególnie Cyfrowego Pols...

Więcej

Spada wykorzystanie QR kodów w reklamie prasowej

Data: 02/07/2014



Coraz mniej reklamodawców sięga po QR kody w kampaniach prasowych. Odsetek zawierających je reklam spadł w czwartym kwartale ub.r. do 2,5 proc. – pokazuje analiza domu mediowego MEC.

Z blisko 7 proc. w I kwartale do 2,5 proc. w ostatnim kwartale 2013 r. spadł odsetek reklam prasowych zawierających  QR kody, wynika z analizy domu mediowego MEC*. Średnio w całym roku po QR kody w kampaniach sięgnęło 4 proc. reklamodawców, czyli o 10 proc. więcej niż w 2012, jednak z każdym kwartałem odsetek wykorzystujących je kampanii spadał.

Odsetek QR kodów w reklamach prasowych w 2012 i 2013 r. w podziale na kwartały
Odsetek QR kodów w reklamach prasowych w 2012 i 2013 r. w podziale na kwartały

Poza odsetkiem takich reklam, zmniejszyła się też liczba kampanii, w których QR kody zawierały zachętę do skanowania (tzw. „call to action”). Spośród przebadanych layoutów prasowych tylko 30 proc. uwzględniało takie odwołanie. A tylko w niespełna 1 proc. reklam zamieszczono także instrukcję lub ikonę z instrukcją skanowania – to wskaźnik dwukrotnie niższy niż przed rokiem.

Zaledwie co piąta reklama informowała też o miejscu, do którego kieruje QR kod (spadek z 26 proc. rok wcześniej), w pozostałych przypadkach czytelnik nie wiedział zaś co może nastąpić po zeskanowaniu.

- Najbardziej uderza jednak fakt, że tylko 42 proc. kodów odsyłało na strony dostosowane do urządzeń mobilnych. To wprawdzie i tak wyższy odsetek niż przed rokiem, ale wciąż niewysoki, większość czytelników skanuje przecież kody smartfonem – komentuje Piotr Adamczyk, Mobile & Emerging Platforms Manager w MEC -  Analiza wykorzystania QR kodów w prasie sugeruje, że spadające zainteresowanie może wynikać ze złego ich zastosowania we wcześniejszych kampaniach – dodaje.

Aż 46 proc. QR kodów w reklamach prasowych było mniejsze niż rekomendowany rozmiar (2 na 2,5 cm), powodami problemów z ich odczytaniem często okazywały się także zbyt mały odstęp między kodem a otaczającymi go treściami lub słaba jakość wydruku.

Czy to znaczy, że QR kody to narzędzie bez przyszłości?

- Co najmniej kilka przeprowadzonych przez nas kampanii wykorzystujących QR kody – m.in. dla marki Mercedes, pokazuje, że prawidłowo wykorzystane – przynoszą efekty. Potrafią skutecznie przekierować z przestrzeni offline do online. W porównaniu z długim, koniecznym do przepisania linkiem, wydają się też o wiele bardziej praktycznym narzędziem - podsumowuje Piotr Adamczyk.

*Badanie objęło 9 195 reklam zamieszczonych w tytułach z segmentu people, tygodnikach opinii i magazynach kobiecych, które ukazały się w 2013 roku.

Link do prezentacji ze szczegółowymi danymi:  http://www.slideshare.net/MEC_Interaction/mec-interaction-qr-kody-w-prasie-kody-w-prasie-2013

Data: 02/07/2014