News

20/07/2017

MEC: „Wiadomości” rządzą na Podlasiu, „Fakty” na Śląsku

Flagowe programy informacyjne TVN i TVP1 z różnym powodzeniem walczą o widownię w województwach Polski.

Więcej

20/07/2017

MEC: osoby 50+ występują w niespełna 5 proc. reklam i czują się marketingowo zaniedbane

W mniej niż co 20-tym spocie telewizyjnym występuje osoba w wieku 50+

Więcej

20/07/2017

MEC: klienci platform i kablówek zaniepokojeni zmianami przepisów; rynek płatnej TV straci 1,5 mln klientów?

Nowe regulacje dotyczące sposobu egzekwowania abonamentu budzą duży sprzeciw klientów płatnej telewizji – szczególnie Cyfrowego Pols...

Więcej

Polscy AdBlockerzy nie boją się utraty prywatności, irytuje ich zalew reklam: badanie MEC Wavemaker

Data: 03/06/2016



36 proc. polskich internautów korzysta z rozwiązań blokujących wyświetlanie reklam, ale ok. połowy wpuszcza wybrane serwisy na tzw. „białe listy”. Stosunkowo mało popularne są jeszcze adblocki na smartfonie zainstalowane przez kilkanaście procent użytkowników sieci. Kwestie prywatności nie leżą na sercu polskim internautom – denerwuje ich zalew reklam, pokazuje badanie MEC Wavemaker.

36 proc. internautów w Polsce korzysta z rozwiązań blokujących wyświetlanie przynajmniej części reklam w sieci, wynika z badania MEC Wavemaker, marki content marketingowej działającej w agencji MEC. Ok. połowa polskich Adblockerów wpuszcza wybrane serwisy na tzw. „white listy” bądź stosuje filtry dopuszczające pojawianie się na stronach wybranych formatów reklamowych.

Z AdBlocków częściej korzystają mężczyźni, mieszkańcy największych miast i najmłodsi użytkownicy sieci. Wśród internautów od 15 do 24 roku życia ponad połowa, a wśród 25-34 latków ponad 40 proc. przynajmniej częściowo ogranicza do siebie dostęp reklamodawcom.

- Są to odsetki niepokojące dla serwisów utrzymujących się z klasycznej reklamy, ale także dla całej branży marketingowej. „Umowa społeczna”, w myśl której użytkownik płacił reklamodawcy swoją uwagą za dostęp do darmowych treści, wyraźnie trzeszczy. M.in. dlatego intensywnie rozwijamy dziś ofertę kontentową, która pozwala obejść przeszkody w dotarciu do polskich AdBlockerów – komentuje Izabela Albrychiewicz, prezes MEC.

Relatywnie niewielką popularnością cieszą się na razie rozwiązania blokujące wyświetalnie reklam na komórce. Korzysta z nich 19 proc. internautów, wyższy jest ich odsetek wśród AdBlockerów – ok. 30 proc.

Polskich AdBlockerów denerwują reklamy w internecie, irytuje ich zasłanianie treści przez reklamy, a dla blisko połowy blokujących wyświetlanie reklam motywacją do instalowania blokady było spowolnienie w ładowaniu stron – pokazuje badanie MEC Wavemaker. W bardzo niewielkim stopniu na korzystanie z AdBlocków wpływają natomiast kwestie związane z prywatnością, co ciekawe - wyraźnie istotniejsze dla starszych badanych.

W czołówce typów reklam w sieci, które najbardziej irytują polskich AdBlockerów są reklamy zalewające cały ekran i bannery, które trudno zamknąć.

Główną motywacją do odinstalowania AdBlocka byłoby dla badanych zmniejszenie się liczby reklam w internecie – ponad połowa AdBlockerów rozważyłaby wtedy rezygnację z blokowania ich wyświetleń.

- To na pewno podpowiedź dla serwisów, które walczą o powrót do partnerskiej relacji ze swoim czytelnikiem jakich argumentów użyć. Nam z kolei, poza uświadomieniem skali problemu w różnych segmentach użytkowników sieci, badanie podpowiada jak i gdzie trafić z komunikacją do AdBlockera – mówi Maciej Maciejewski, szef MEC Wavemaker, czyli marki wyspecjalizowanej w tworzeniu i produkcji treści – Jak pokazało nasze badanie trzy czwarte polskich AdBlockerów korzysta z Facebooka, podobny odsetek robi zakupy w sklepach internetowych, blisko 60 proc. czyta fora, a ponad 40 proc. odwiedza blogi. Nieosiągalni bannerem są dziś do złapania w inny sposób. Adblockerzy zmusili branżę do zweryfikowania inwazyjnych metod dotarcia i widzę w tym także pozytywne dla rynku konsekwencje – dodaje.

Badanie MEC Wavemaker zostało zrealizowane na próbie tysiąca internautów w kwietniu 2016 r., metodologia: CAWI, wyniki możliwe do ekstrapolacji na populację polskich internautów w wieku 15+, realizacja: MEC  Analytics & Insight

Chcesz wiedzieć więcej? Joanna.Nowakowska@mecglobal.com

Data: 03/06/2016