News

20/07/2017

MEC: „Wiadomości” rządzą na Podlasiu, „Fakty” na Śląsku

Flagowe programy informacyjne TVN i TVP1 z różnym powodzeniem walczą o widownię w województwach Polski.

Więcej

20/07/2017

MEC: osoby 50+ występują w niespełna 5 proc. reklam i czują się marketingowo zaniedbane

W mniej niż co 20-tym spocie telewizyjnym występuje osoba w wieku 50+

Więcej

20/07/2017

MEC: klienci platform i kablówek zaniepokojeni zmianami przepisów; rynek płatnej TV straci 1,5 mln klientów?

Nowe regulacje dotyczące sposobu egzekwowania abonamentu budzą duży sprzeciw klientów płatnej telewizji – szczególnie Cyfrowego Pols...

Więcej

MEC Access: widzowie lubią prawdziwe marki w serialach

Data: 23/06/2015



Wysoki poziom akceptacji dla product placement wśród widzów wynika z zakończonego właśnie badania  MEC Access, działu akcji specjalnych agencji mediowej MEC. Prawie 54 proc. polskich internautów w wieku  20+ deklaruje, że lubi kiedy bohaterowie seriali używają prawdziwych marek (samochodów, napojów, itp.) – takich, które można kupić. Większą potrzebę realizmu w tym zakresie wyrażają mężczyźni (56 proc.) niż kobiety (51 proc.) oraz grupa starszych badanych (ponad 56 proc., podczas gdy wśród 20-29 latków – niespełna 50 proc.).

Chęć oglądania prawdziwych marek w produkcjach serialowych idzie w parze ze świadomością, że pojawiają się tam odpłatnie. Ponad 70 proc. badanych internautów uważa, że w serialach pokazywane są marki, które za to zapłacą – znów, świadomość product placement okazuje się wyższa wśród mężczyzn (72 proc.) niż kobiet (68 proc.). W największym stopniu przekonani o komercyjnym podłożu wprowadzania marek do treści seriali są e-widzowie w wieku 30-39 lat (77 proc.), a w najmniejszym stopniu widzowie w wieku 50+ (60 proc.).

-          Prawdopodobnie ta świadomość jest tak wysoka m.in. na skutek regulacji z 2011 roku, w myśl których nadawcy muszą informować widzów, że program zawierał lokowanie produktu. Mimo to widzowie wolą mieć w programach prawdziwe, dostępne w sklepach marki, co jest niezłą wiadomością dla marketerów inwestujących w lokowanie produktu – mówi Izabela Albrychiewicz, prezes MEC.

MEC Access sprawdził też w badaniu poziom irytacji markami w serialach i show telewizyjnych.

Tylko 35 proc. internautów twierdzi, że irytuje ich pojawianie się marek w takich produkcjach, podczas gdy blisko 51 proc. zaprzecza.

-          Reklamodawcy mniej inwazyjnie niż przed laty wprowadzają produkty do programów. Z pomocą specjalistów od product placement i scenarzystów coraz częściej udaje się pogodzić interes widza i reklamodawcy. Stąd też relatywnie niski poziom irytacji tego typu realizacjami – komentuje Izabela Albrychiewicz.

W badaniu MEC Access poprosił też internautów o ocenę komercyjnego “obłożenia” popularnych seriali z tegorocznych ramówek głównych stacji. Blisko połowa badanych nie potrafiła wskazać serialu, w którym ich zdaniem pojawia się najwięcej marek. Nieco ponad jedna trzecia wytypowała “Rodzinkę.pl”, a po 16 proc. badanych – “Pierwszą miłość” i “M jak miłość”.

Badanie zrealizowane metodą CAWI na próbie 2 tys. internautów w czerwcu 2015 r przez MEC Analytics & Insight.

Dodatkowe informacje:

Joanna Nowakowska

Communications & Market Analysis Manager

Joanna.Nowakowska@mecglobal.pl

Data: 23/06/2015