News

20/07/2017

MEC: „Wiadomości” rządzą na Podlasiu, „Fakty” na Śląsku

Flagowe programy informacyjne TVN i TVP1 z różnym powodzeniem walczą o widownię w województwach Polski.

Więcej

20/07/2017

MEC: osoby 50+ występują w niespełna 5 proc. reklam i czują się marketingowo zaniedbane

W mniej niż co 20-tym spocie telewizyjnym występuje osoba w wieku 50+

Więcej

20/07/2017

MEC: klienci platform i kablówek zaniepokojeni zmianami przepisów; rynek płatnej TV straci 1,5 mln klientów?

Nowe regulacje dotyczące sposobu egzekwowania abonamentu budzą duży sprzeciw klientów płatnej telewizji – szczególnie Cyfrowego Pols...

Więcej

MEC: milenialsi z CEE oglądają telewizję krócej, ale TV traci tu wolniej niż na rynkach Europy Zachodniej

Data: 24/01/2017



Czas oglądania telewizji odnotowuje kilkuprocentowe spadki wśród milenialsów z rynków regionu. Pytanie o ich powrót przed telewizory pozostaje otwarte, zważywszy na inną – niż w przypadku pozostałych pokoleń – rolę, jaką TV i VOD pełnią w życiu młodego pokolenia. Jak pokazuje analiza MEC, spadki czasu oglądania są mocno skorelowane z rozwojem subskrypcyjnych serwisów na życzenie.

Od 3 do 6 proc. skurczył się czas oglądania TV* wśród milenialsów (13-29 lat) z rynków Europy Środkowo-Wschodniej, pokazuje analiza MEC. Podobnie zmniejszył się też odsetek przedstawicieli młodej grupy codziennie włączających telewizor.

Polska, z 5 proc. spadkiem ATV (średni dzienny czas oglądania) w grupie 13-29 lat, ma zbliżone statystyki do innych państw regionu.  Ze 133 minutami (2 godziny i 13 minut) spędzanymi wciąż przez milenialsów na oglądaniu telewizji, jest zaś w ścisłej czołówce rankingu krajów o najwyższym czasie oglądania. Dotyczy to zresztą wszystkich grup wiekowych. W regionie wyprzedzają nas jednak Węgrzy, gdzie 13-29-latkowie siedzieli w ub.r. przed telewizorami 166 minut dziennie i Rumuni, u których czas oglądania sięgał aż 185 minut. Najkrócej – bo tylko 79 minut dziennie - oglądali telewizję millenialsi z Litwy. Niespełna co 3. telewidz z tej grupy włączał tam telewizor codziennie przynajmniej na 5 minut (dla porównania – w Polsce, Czechach i Słowacji – robiło to ok. 46 proc. widzów w tym wieku).

13 proc. spadek czasu oglądania wśród litewskich 13-29 latków zbliżony jest do statystyk m.in. rynków skandynawskich, czy Holandii, gdzie ekspansja serwisów subskrypcyjnych (SVOD) osłabiła w ostatnich latach tradycyjną telewizję. W Szwecji  czas oglądania milenialsów skurczył się w ub.r. o 17 proc. (do zaledwie 64 minut dziennie), a Norwegia i Holandia odnotowały 14 proc. spadki. O czas oglądania na tych rynkach wyjątkowo skutecznie konkurują z tradycyjną telewizją płatne serwisy z wysokiej jakości treściami na życzenie, jak np. Netflix.

Spadek popularności telewizji nie jest tak wyraźny w tych krajach Europy Zachodniej, na których serwisy SVOD nie zrobiły oszałamiającej kariery. Francja i Niemcy plasują się poniżej zachodnioeuropejskiej średniej pod względem odsetka subskrypcji VOD wśród internautów (średnia ta wynosi 14 proc. wg danych Digital TV Research za 2016 r.) i tam czas oglądania wśród milenialsów w ub.r. nie spadł (Niemcy), a we Francji skurczył się o 6 proc., czyli podobnie jak np. na Słowacji.

 

 

 

- Młodzi ludzie zawsze oglądali telewizję krócej, ale wraz z założeniem rodzin wracali na kanapy i przed telewizory. SVOD wydaje się jednak najpoważniejszą konkurencją, jaką tradycyjna telewizja kiedykolwiek miała i może zmienić bieg wydarzeń w przypadku obecnej młodej generacji. W młodych grupach następuje też zmiana wzorców związanych z oglądaniem i zanikanie barier, które dla starszych użytkowników wiążą się z korzystaniem z serwisów na życzenie  – komentuje Anna Lubowska, regionalna szefowa MEC odpowiedzialna za rynki CEE, Rosji oraz CIS.

W polskim badaniu MEC VideoTrack agencja MEC sprawdzała kilka miesięcy temu różne konteksty i sytuacje kojarzone przez widzów z oglądaniem telewizji lub oglądaniem VOD. Grupa 15-24-latków niemal we wszystkich badanych sytuacjach stawiała na oglądanie w sieci. Był to jedyny segment wiekowy, w którym wideo na życzenie okazało się pierwszym wyborem nawet w sytuacji, gdy wracają zmęczeni ze szkoły lub z pracy lub w czasie prac domowych. Pozostałe grupy wskazywały wówczas na oglądanie telewizji – medium kojarzonego z bardziej pasywnym odbiorem.

 

*analiza uwzględnia czas oglądania tradycyjnej (linearnej) telewizji, dane pochodzą z firm monitorujących oglądalność na różnych rynkach regionu CEE oraz Zachodniej Europy.

Data: 24/01/2017